שרקון, בן עמי, אשר ושות' & נאמן, קינן ושות' שרקון, בן עמי, אשר ושות' & נאמן, קינן ושות'
MENUMENU
  • אודותינו
  • צוות
    • שותפים
    • עורכי דין
  • תחומי פעילות
    • דיני מפלגות ובחירות
    • משפט מוניציפאלי
    • ליטיגציה תאגידית
    • תשתיות ומימון פרויקטים
    • איכות הסביבה
    • דיני מכרזים
    • תכנון ובנייה
    • תחום התאגידים | Corporate Law
    • אנרגיה
    • דיני עבודה
    • נדל"ן
    • מיזוגים ורכישות (M&A)
    • הסדרי חוב, כינוסים ופירוקים
    • ביקורת פנימית ודיני נגישות
    • ליטיגציה אזרחית ומסחרית
    • ני"ע ושוק ההון
    • מיסוי
    • התחדשות עירונית
    • משפט מנהלי וליטיגציה מנהלית
    • משפט מסחרי בינלאומי
    • עמותות ואגודות שיתופיות
    • מלונאות
    • דיני תחרות
    • צווארון לבן
  • חדשות
  • עדכונים
    • מאמרים
    • המשרד בתקשורת
    • ניוזלטר
    • תו"ב לדעת
  • קריירה
  • צור קשר
  • EnglishEnglish
  • בית
  • אודותינו
  • תחומי הפעילות
  • צוות המשרד
  • מאמרים
  • קריירה
  • צור קשר
  • EnglishEnglish
שרקון, בן עמי, אשר ושות' & נאמן, קינן ושות'
MENUMENU
  • אודותינו
  • צוות
    • שותפים
    • עורכי דין
  • תחומי פעילות
    • דיני מפלגות ובחירות
    • משפט מוניציפאלי
    • ליטיגציה תאגידית
    • תשתיות ומימון פרויקטים
    • איכות הסביבה
    • דיני מכרזים
    • תכנון ובנייה
    • תחום התאגידים | Corporate Law
    • אנרגיה
    • דיני עבודה
    • נדל"ן
    • מיזוגים ורכישות (M&A)
    • הסדרי חוב, כינוסים ופירוקים
    • ביקורת פנימית ודיני נגישות
    • ליטיגציה אזרחית ומסחרית
    • ני"ע ושוק ההון
    • מיסוי
    • התחדשות עירונית
    • משפט מנהלי וליטיגציה מנהלית
    • משפט מסחרי בינלאומי
    • עמותות ואגודות שיתופיות
    • מלונאות
    • דיני תחרות
    • צווארון לבן
  • חדשות
  • עדכונים
    • מאמרים
    • המשרד בתקשורת
    • ניוזלטר
    • תו"ב לדעת
  • קריירה
  • צור קשר
  • EnglishEnglish
  • בית
  • אודותינו
  • תחומי הפעילות
  • צוות המשרד
  • מאמרים
  • קריירה
  • צור קשר
  • EnglishEnglish

דיני התחרות – שקילת שיקולי תחרות במכרזים

אפריל 30, 2019

מאת: עו”ד רון גוטמן, שותף

לאחרונה פרסמה רשות התחרות טיוטת מסמך להערות הציבור עד ליום 5.5.2019 הסוקרת את תחום המכרזים ומציגה נקודות עיקריות בתחום התחרות אותן ממליצה רשות התחרות לעורכי המכרזים לשקול בעריכת מכרזים (“הטיוטה“). נדגיש, מטרת הרשות בפרסום הטיוטה אינה לשפר את המכרזים עצמם אלא להוסיף שיקולים פרו-תחרותיים למכלול השיקולים של עורכי המכרזים, אבל עשויה באופן עקיף לתרום אף לעורכי המכרזים בטווח הארוך.

הטיוטה מתמקדת בשני סוגי מכרזים: מכרזי רכש¹ ומכרזים בהם תוצאות המכרז משפיעות על התחרות בשווקי המשך².

הרשות מציעה בטיוטה לעורכי מכרזי רכש לשקול הגדרה שונה של הנכס העומד למכרז או להגדיר מספר זוכים במכרז. הגדרה שונה של הנכס העומד למכרז במטרה להימנע ממכרז גדול אחד הכולל מוצרים ו/או שירותים רבים בו רק החברות הגדולות יכולות להתמודד, תוביל לפיצול המכרז למספר מכרזים בהם יוכלו יותר חברות להתמודד ויהיו יותר זוכים. כמו כן, הגדרה של מספר זוכים במכרז תגדיל אף היא את מספר השחקנים ותסייע לשמור על התחרות במכרזים העתידיים ואף בין החברות הזוכות.

לגבי מכרזים אשר להם השפעה על שווקי המשך, מציעה הרשות לכלול תנאים אשר לשיטתה צפויים להיטיב את המצב התחרותי בשוק, כמפורט להלן:

  • תנאי סף המונע משחקנים המקימים חשש תחרותי להתמודד במכרז על מנת לאפשר לשחקנים חדשים להיכנס לשוק – לדוגמה באמצעות הקצאת מסוימת של שחקנים חדשים שיוכרזו כזוכים במכרז.
  • סבסוד מציעים חדשים – לדוגמה באמצעות תשלום רק אחוז מסוים מגובה ההצעה הזוכה של שחקן חדש.
  • מנגנון תשלום – ככלל, נראה כי מנגנון של תשלום תמלוג לעורך המכרז עדיף מבחינה תחרותית על מנגנון של תשלום. תשלום קבוע עשוי להעלות את חסמי הכניסה עבור מציעים קטנים, ומנגנון של תמלוג, תשלום סכום קבוע עבור כל יחידה, עשוי להוביל לחלוקת סיכונים מאוזנת יותר בין עורך המכרז לזוכה.

בנוסף מציעה הרשות לפעול להפחתת חסמי הכניסה בכל סוגי המכרזים, דבר אשר צפוי להגדיל את מספר המציעים ולשפר את המצב התחרותי בשוק, באמצעים הבאים:

  • עלויות גישה למכרז – הפחתת עלויות הגישה למכרז באופן שיתמרץ מציעים רבים יותר לגשת.
  • חסמי מימון – אפשרת פריסת תשלומים נוחה יותר למציעים, ביחס לתשלומים גדולים אותם נדרשים הזוכים לשלם מראש.
  • ניסיון מוקדם – צמצום דרישת הניסיון כתנאי סף למכרז לפי אופיו הייחודי של המכרז.
  • תקופת המכרז – יש לאזן בין מכלול השיקולים הרלוונטיים למכרז בעת ההחלטה על תקופתו.
  • אכיפת תנאי המכרז – הטלת סנקציות על אי עמידה בתנאי המכרז, כגון דרישות הסף, תנאים לקביעת ההצעה הזוכה, ולרבות איסור על עריכת משא ומתן בתום המכרז.

לסיכום, הטיוטה סוקרת את תחום המכרזים, החששות התחרותיים והיתרונות הייחודיים לו, ומנסה להציע לעורכי המכרזים שיקולים ותמריצים על מנת להוביל לתחרות משוכללת.

———-

¹ מכרזים בהם עורך המכרז רוכש מוצר או שירות במסגרת המכרז מהזוכה.
² מכרזים המתקיימים בשווקים בתוצריהם מהווים תשומה או משלימים מוצרים או שירותים בשוק המשך.

שיתוף
  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • Google
  • אימייל
  • הדפסה
פורסם ב: מאמרים תגיות: גישה למכרז, דיני תחרות, מכרזים, תנאי מכרז
« הקודם
הבא »
תחומי עיסוק
  • תשתיות ומימון פרויקטים
  • תחום התאגידים
  • מיזוגים ורכישות (M&A)
  • ני"ע ושוק ההון
  • משפט מסחרי בינלאומי
  • מחלקת היי-טק
  • תכנון ובנייה
  • נדל"ן
  • ליטיגציה אזרחית ומסחרית
  • ליטיגציה תאגידית
  • מלונאות
  • דיני תחרות
  • צווארון לבן
  • משפט מנהלי וליטיגציה מנהלית
  • משפט מוניציפאלי
  • דיני מכרזים
  • דיני עבודה
  • ביקורת פנימית ודיני נגישות
  • דיני מפלגות ובחירות
  • איכות הסביבה
  • אנרגיה
  • עמותות ואגודות שיתופיות
  • התחדשות עירונית
  • מיסוי
  • הסדרי חוב, כינוסים ופירוקים
  • Facebook
  • LinkedIn

שרקון בן עמי אשר ושות’ & נאמן, קינן ושות’ – מגדל V-Tower, בר כוכבא 23, מרכז העסקים BBC, בני ברק. טלפון: 03-5662808 פקס:03-5662801. office@cbalaw.co.il

נגישות
הפסק נגישות
מסופק ע"י: sogo logo
גלילה לראש העמוד
loading ביטול
ההודעה לא נשלחה - יש לבדוק את כתובת האימייל שוב!
בדיקת אימייל נכשלה, יש לנסות שוב
מצטערים, האתר שלך אינו מאפשר שיתוף תוכן באמצעות האימייל